Bilder från Borneo - Sabah
Del 3  Del 4  Del 1  Del 2
Resan går nu norrut till den nordliga provinsen Sabah, känd som "Sabah, negeri di bawah bayu", "Sabah, landet under vinden". Benämningen kommer av belägenheten precis under tyfonbältet nära Filippinerna.

Från flygplanet ses här toppen av sydostasiens högsta berg Kinabalu, med högsta toppen Low's Peak 4101 m ö.h. Mer om detta berg längre ner på sidan.

Flygresan från Kuching i Sarawak slutade här på Borneos nordostkust i den lilla staden Lahad Datu.

Inne i flygplatsbyggnaden i Lahad Datu.

Åker man omkring 7 mil västerut från Lahad Datu i djungeln kommer man till Danum Valley Field Centre som ses här. Det är ett forsknings och utbildningscenter med djungeln som ämne och som grundlades 1986. Här har en mer känd uppsalabo än jag varit (dock fem år efter mig), nämligen fotografen Mattias Klum som också varit här och fotograferat.

Nattfjäril med c:a 25 cm:s spännvidd fotograferad sittande på ett badmintonnät i Danum Valley.

Vid resan till och från Danum Valley påmindes man om den skogsavverkning som pågår.

Pigg orangutangunge i Sepilok Rehabilitation Centre i närheten av staden Sandakan. I Sepilok rehabiliterar man orangutanger och även andra vilda djur. Ordet orangutang (orang utan på malajiska) betyder skogsmänniska.

Meningen var att vi skulle ha åkt med buss från Lahad Datu till Sandakan c:a 10 mil fågelvägen nordvästut. Av någon anledning fick vi inte göra det, utan vi var hänvisade till att flyga igen. Vid denna tid talades det mycket om skogsavverkningen i djunglerna, och detta kunde vi se från flygplanet, och det spekulerades i att vi inte skulle kunna få se detta fenomen på alltför nära håll.

På väg från staden Kota Kinabalu (Kota Kinabalu betyder staden Kinabalu) till berget Kinabalu passerade vi denna lilla by som helt låg på träpelare ute i havet.
Kota Kinabalu ligger på Borneos nordvästkust c:a 20 mil fågelvägen väster om Sandakan. (Med Sandakan som utgångspunkt gjorde vi före resan till Kota Kinabalu en utflykt som beskrivs i Del 4.)

Affär i en liten bergsby på väg upp mot berget Kinabalu. Kinabalu är högsta toppen i den nord-sydgående bergskedjan Banjaran Crocker.

Kinabalu ses här klart att bestigas.

Här har vi närmat oss toppen än mer.

På eftermiddagen kom vi upp till övernattningsstället Laban Rata som ligger 3440 m ö.h. där molnen omgav oss. Nu återstår 660 m lodrätt upp till toppen av berget.

Tyvärr kunde jag på grund av en kraftig förkylning med feber inte följa med de övriga då de begav sig av upp mot toppen vid fyratiden på morgonen nästa dag. Jag fick stanna kvar i Laban Rata och nöja mig med att ta denna bild mot toppen då det började att ljusna.

Senare på dagen då vi var på väg ner för berget mötte vi dessa gurkhasoldater från Nepal, som var på utflykt till Borneo. Efter fotograferingen fortsatte de uppåt mot toppen och vände och hann springa om oss på nervägen innan vi kommit tillbaka till vår utgångspunkt för bergbestigningen vid högkvarteret i Kinabalus nationalpark på en höjd över havet av 1940 m. Inte undra på att gurkhasoldater utgjorde en uthållig del av de brittiska trupperna under andra världskriget.